PMS, Pre-menstrueel syndroom: een holistische benadering

Veel vrouwen hebben elke maand weer de confrontatie aan te gaan met deze soms intense klachten. Klachten die soms al 2 weken voor de menstruatie optreden. Het zijn fysieke, emotionele, energetische en mentale symptomen, die vrouwen het functioneren soms bijna onmogelijk maken.
Over PMS is al veel geschreven. PMS is ook niet iets nieuws. Al in de oudheid werden deze klachten beschreven. In de jaren tachtig werd de vraag om erkenning van dit syndroom steeds groter.
De klachten ontstaan soms door:

  • Een tekort aan neurotransmitters (stoffen die een bepaalde rol spelen in de informatie-overdracht in de hersenen bv. serotinine en gamma-aminoboterzuur
  • Erfelijkheid
  • Mentale/psychische problemen
  • Allergie voor bv. chocolade, alcohol en cafeïne.

Er is echter een dieper verhaal rondom PMS. Het verhaal van de balans van jouw hormonen. De schommelingen tussen de productie van het oestrogeen en het progesteron kan een arsenaal aan klachten geven. In dit artikel wil ik het vooral hebben over hoe jij jezelf kan ondersteunen op een positieve wijze.

  • Wat is menstruatie eigenlijk voor jou?
  • Pijn, last, belemmeringen, onvrijheid?
  • Hoe zou het voor jou zijn zonder PMS? Wat zou jij dan vinden van dat maandelijkse opschonen op zowel fysiek, psychische als energetisch niveau?
  • Wat heb jij nodig van jouw partner als jouw klachten heftig zijn ?
  • Ervaar jij voldoende erkenning, aandacht en begrip voor wat jij voelt en wat het voor jouw teweeg brengt?
  • Mag jij er zijn als jij verschillende klachten hebt, die wellicht van grote invloed zijn op jouw privéleven en werk?

PMS is meer dan een grote hoeveelheid klachten. PMS werpt je ongelooflijk terug op jezelf als vrouw en jouw vrouwelijke- EN mannelijke krachten.

Het vruchtbaarheidshormoon oestrogeen is één van de vrouwelijke hormonen en progesteron is haar ‘wijze zuster‘. Zij hebben onder andere samen te werken in de groei en ontwikkeling van het ongeboren kind. Het testosteron, het mannelijke geslachtshormoon, is ook belangrijk in dit evenwicht. Bij vrouwen liggen deze concentraties veel lager dan bij mannen, geproduceerd in de eierstokken en de bijnieren. Het verhaal van PMS gaat dus op een ander (niet fysiek niveau) over verbondenheid, samenwerken, evenwicht en harmonie van jouw vrouwelijke en mannelijke krachten.

Klassieke homeopathie kan goede begeleiding geven, als een vrouw PMS heeft en weer naar balans zoekt. Transformatie van jouw pijnklachten, jouw stemmingswisselingen, jouw verlies van energie, jouw diepe gevoelens van down zijn en overheersende angsten is dan de doelstelling. Niet door PMS onder controle te krijgen, maar wel door te gaan begrijpen wat PMS jou te vertellen heeft. Helen in jouw maandelijkse vrouwenkracht, om zo meer geluk en balans voor jezelf te vinden. Aandacht voor jezelf is helen een kans geven.

Stress-release

Stress is een trigger voor PMS. Ontspannen is de manier om PMS te verminderen op een natuurlijke wijze. Elke dag 15 minuten mediteren of visualiseren door alles wat jou stress geeft op een stroom van water los te laten. Ga rustig zitten/liggen, sluit je ogen en richt je op je in- en uitademing. Bij het uitademen laat je los wat je niet meer nodig hebt en geef je het mee op de stroom van het water. Bij het inademen visualiseer je je lievelingskleur om je heen, die jou rust en harmonie zal geven.
Gun jezelf het beste qua voeding, vermijd suiker en eet waar mogelijk biologisch. Eet elke dag vers en zoveel mogelijk seizoensgebonden. Chocolade, alcohol en cafeïne zijn triggers voor PMS. Draag zorg voor je mineralen en vitamines. Veel vrouwen met PMS hebben een tekort aan B6 en B12, maar ook vitamine C en E. De lever heeft deze nodig om het oestrogeen optimaal te kunnen omzetten. Ook is er vaak een magnesium- en seleniumtekort. Deze zijn ook essentieel in het omzetten van oestrogeen. Eet dan extra zaden, noten en groene groenten. Ook adviseer ik Floradix kruidenelixer van het merk Salus. Het is raadzaam om met 2 x daags 5 ml te beginnen. Te snel opbouwen kan soms constipatie geven, omdat deze elixer erg ijzerrijk is. Als je het magnesium-tekort snel wilt aanvullen. Salus heeft ook een magnesiumelixer.
Kunstlicht is ook een trigger voor verergering/ontstaan van PMS. Het is dus belangrijk voldoende buiten te zijn. Het zonlicht is nodig om serotine aan te maken. Vaak verergeren de PMS-klachten in de herfst als er gebrek is aan zonlicht.
Ontspan en geniet, slaap voldoende! Is hierin geen balans, dan kan dit een verergering geven. Door mindfulness, mediteren, yoga of massage maak jij je eigen kwaliteitsmomenten. Ook sporten/bewegen ( elke dag een half uur) kunnen de PMS verlichten. Bij beweging komt endorfine vrij ( het gelukshormoon), waardoor pijn en depressieve gevoelens op een natuurlijke wijze weer in balans kunnen komen.

Tenslotte, PMS heeft te maken met een disbalans van het oestrogeen en het progesteron. Vaak een teveel van het eerste en een relatief tekort van het andere. In anticonceptiemiddelen zoals de pil, mirenaspiraal en de nuvaring zit het synthetische progesteron, dat de werking van het natuurlijke progesteron kan remmen. Het oestrogeen neemt dan verder toe, waardoor het evenwicht dan volledig verdwenen is. Wellicht is het een overweging om na te denken over een natuurlijke vorm van anticonceptie, zoals Natural Family Planning.