De natuurlijke menopauze, tijd van pure wijsheid

De natuurlijke menopauze, tijd van pure wijsheid

 

De menopauze, wat komt van het Griekse meno wat wil zeggen: maand en pauses. Er worden verschillende namen gebruikt, zoals climacterium,  overgang van het leven en de overgang. Geen van deze benamingen vertelt de diepte aan wijsheid, die verborgen ligt in deze fase van het leven van de vrouw.

De tijd van minder of geheel niet meer vloeien en dus minder of geheel niet meer vruchtbaar zijn, kan vele jaren duren. Soms kan zo’n periode zes tot zestien jaren in beslag nemen. Kan de menopauze de Lente worden van de tweede helft van jouw leven? Kun jij deze levenfase in gaan zonder niet-natuurlijke hormoonbehandelingen, vertrouwend op de wijsheid van jouw lichaam, jouw eigen kracht van invoelend zijn en zachtheid naar jezelf ? Het hervinden,  wanneer nodig van vernieuwde vitaliteit, moed, veerkracht en identiteit zijn verborgen parels in het Crone-zijn.

Een Crone is een vrouw die de menstruatie heeft losgelaten en de menopauze is ingegaan. Zij wordt vereerd om haar ervaring en wijsheid.

Zij heeft de nodige levenservaring en goed geluisterd, om zich heen gekeken en dit alles als leermomenten in haar leven een plek gegeven.

Een Crone is een vrouw die een groeiproces heeft doorgemaakt en vertrouwen in haar eigen capaciteiten en vrouwenkracht heeft leren kennen en waarderen.

Zij is de vrouw die haar leven heeft ingevuld met eigen unieke keuzes.

Dit doet zij vanuit innerlijke wijsheid en gezonde verantwoordelijkheid voor haar eigen welzijn en voor haar dierbaren en andere mensen, die om haar heen zijn. Een vrouw met een zelfbewustzijn, die kiest vanuit haar vrouwelijke en mannelijke krachten. De Crone-Vrouw heeft geleerd van het Leven zelf en wil dit doorgeven aan haar dochters, zusters, vriendinnen om samen te delen en uit te wisselen. Soms is de vertaling een lelijk oud wijf. Echter een mooie soms grijzende Crone is een rijpe, warme en  compassievolle vrouw.

Zij is vruchtbaar, niet meer in haar cyclus van ovulatie en menstruatie , wel op een andere wijze. Een Crone is een vrouw die als een feniks uit de as tevoorschijn is gekomen, stralend, vernieuwend, nog mooier dan ze al was.

 

 

Hormonen en het verhaal daarbij

Vaak wordt de verminderde productie van het hormoon oestrogeen door de eierstokken gezien als de grote aanleiding voor de klachten en symptomen tijdens de menopauze.

Dit is echter het niet volledige verhaal.

De eierstokken produceren niet alleen oestrogeen, maar ook DHEA. (Dehydroepiandrosteron  is een  hormoon dat door de bijnieren, de geslachtsklieren, vetweefsel en de huid wordt aangemaakt uit cholesterol).

Tevens is er een productie van  testosteron (testosteron is het belangrijkste androgeen , mannelijke geslachtshormoon. Testosteronconcentraties in bloed zijn voor de puberteit laag en stijgen tijdens de puberteit naar volwassen waarden. Bij vrouwen zijn de testosteronconcentraties veel lager dan bij mannen. Bij hen wordt ongeveer 30% door de ovaria en de rest door de bijnieren geproduceerd).

Tenslotte wordt er  nog progesteron aangemaakt (progesteron is een geslachtshormoon dat door het hele lichaam in de eierstok in de tweede fase (luteale fase) van de menstruatiecyclus en in grotere hoeveelheden tijdens de zwangerschap door de placenta wordt geproduceerd. Progesteron wordt ook tijdens de synthese van steroïdhormonen in de bijnierschors geproduceerd bij zowel vrouwen als mannen.  De meeste hoeveelheden progesteron worden echter enkel bij vrouwen gevonden).

Hoe de overgang  en de tijd erna voor een vrouw zal verlopen, heeft mede te maken met de hoeveelheden van zowel de androgene hormonen als het oestrogeen en het progesteron.

Als de hormoonproductie van de eierstokken in de overgang gaat afnemen, is er een toename van de productie van de androgene hormonen, vaak een verdubbeling van productie.

In de bijnieren, hersenen, spieren, vetweefsel, haarzakjes , de huid en de pijnappelklier vindt deze productie plaats.

De pijnappelklier of epifyse is gelegen in het geometrische centrum van de hersenen.

 

 

Deze klier werd door volken uit de Oudheid het derde oog genoemd. Het zou magische krachten hebben. Dat is misschien de reden waarom de Franse filosoof Descartes de pijnappelklier de zetel van de ziel heeft genoemd, wat we de ‘mind’ of geest noemen. De pijnappelklier reageert op licht en speelt diverse rollen bij ons menselijk functioneren. De klier maakt  hormonen aan, serotonine en melatonine en Dimethyltryptamine (DMT). De hormonen regelen een aantal biologische processen, die te maken hebben met ons  waak- en slaapritme.

 

Sommige mensen zouden ‘meer spiritueel zijn dan anderen, afhankelijk van de persoonlijke groei  en bewustwording. Spiritualiteit, in de zin van hooggevoeligheid,  intuïtie, helderheid, het invoelen van stemmingen van anderen, het doorzien van leugens, etc., heeft vooral te maken met de mate van activatie van je pijnappelklier.  De pijnappelklier noemt men wel ‘de deur tussen de materiële en spirituele wereld’.

De pijnappelklier is ongeveer zo groot een gedroogde erwt. De klier is gelegen in je hoofd, ter hoogte van en achter je ogen. Vandaar zijn bijnaam ‘het derde oog’. Deze benaming heeft ook te maken met dat wij het vermogen hebben d.m.v. onze pijnappelklier dingen te ‘zien’ die we met onze andere fysieke zintuigen niet kunnen waarnemen. Soms voel je bijvoorbeeld dat er gevaar dreigt, zonder dat er iets te zien, te horen of te ruiken is. Dat is je derde oog in werking, deze neemt de dingen waar op een andere frequentie.  Vanaf ons zevende levensjaar verschrompelt de pijnappelklier en dat gebeurt om ons beter aan de fysieke wereld aan te kunnen passen en verder te laten incarneren. Wanneer we er in ons latere leven klaar voor zijn, kan hij weer geactiveerd worden. Deze klier heeft dus een fysiek belangrijke waarde, echter ook spiritueel. Het derde oog wordt in vele culturen en religies verbeeld als het hoogste bewustzijn, dat wij mensen kunnen bereiken. Vaak zie je een piramide afgebeeld met verschillende stadia, waarin dan bovenin het “alziend oog” staat .

Een van de manieren waarop mensen proberen andere dimensies te bezoeken en meer over hun eigen ziele-afkomst te weten te komen, is het gebruik van Ayahuasca. Deze hallucinerende stof maakt voor sommigen het  spirituele reizen mogelijk, d.m.v. het component DMT (Dimethyltriptamine). Een schone, actieve en pure epifyse maakt zelf deze stof aan. De pijnappelklier is belangrijk voor een helder, ontwaakt bewustzijn. Verder zorgt deze klier voor de aanmaak van serotonine, de stof die voor een goed humeur zorgt en depressiviteit voorkomt. Ook zorgt serotonine voor een gezond slaappatroon en reguleert het de eetlust. Een verkalkte pijnappelklier veroorzaakt overgewicht en vroegtijdige veroudering. De pijnappelklier maakt ook melatonine aan, de stof die ons slaperig maakt. Het licht in ons derde oog zorgt letterlijk voor de aanmaak van dit slaaphormoon.

De androgenen werken als een soort zwakkere oestrogenen.

Ook zijn deze hormonen de voorlopers voor het produceren van de oestrogenen.

Moeder Natuur heeft er dus voor gezorgd, dat de vrouw de switch van minder oestrogenen kan opvangen als de overgang zich aankondigt.

Als de vrouw in haar lichaam voldoende androgenen kan aanmaken, zullen er minder klachten ontstaan in deze periode.

De bijnieren zijn onze support en geven belangrijke hormonale energie.

Deze twee klieren zijn een duim groot en liggen bovenop de nieren.

Deze klieren nemen gaandeweg de hormoonproductie over van de eierstokken.

Echter ben je als vrouw niet in balans, uitgeput, of emotioneel en energetisch verre van een harmonie in jezelf, dan kunnen de bijnieren niet optimaal functioneren.

Door te veel of overproductie van bijvoorbeeld het stresshormoon adrenaline of het anti-stresshormoon cortisol, raken de bijnieren uit evenwicht en zo kunnen de symptomen zich gaan opstapelen.

Zorgen voor je bijnieren is dus echt belangrijk, als deze vermoeid of uitgeput zijn.

Het moe zijn tot versuft aan toe, geen vitaliteit over de dag hebben, in de avond volledig opgebrand zijn en toch de slaap niet kunnen vatten.

Uitputting en verzwakking van de bijnieren geeft ook concentratiestoornissen, slapeloosheid zowel in de avond als overdag, hoofdpijnen, verlaagde  weerstand, vergeetachtigheid en een te lage bloedsuikerspiegel.

Koester je bijnieren in de menopauze, koester je vrouw-zijn.

Voel en kijk naar jouw :

  • onverwerkte emotionele stress
  • fysieke stress en omgevingsstress. Maak een balans op, waar is er evenwicht en waar niet! Maak een plan om je bijnieren en dus jezelf te ondersteunen.
  • Positieve gevoelens en gedachtekracht over je mooie zelf en anderen om jou heen.
  • Ga naar je hartkracht toe, benoem je angsten, pijn, teleurstelling of boosheid. Vertrouw het toe aan je partner, je vriendin of schrijf het op.
  • Door de verbinding met je hart en de aandacht die je het geeft, kun je de stresshormonen verminderen.
  • Koop een notebook wat jou erg blij maakt, schrijf daarin op wat jou in balans kan brengen en wat jou uit balans haalt.
  • Genereer en stimuleer gezonde opbouwende eigen liefde en waardering voor jezelf als vrouw. Vooral nu je in een periode gekomen bent waarin je hebt los te laten en opnieuw jouw unieke koers heb te vinden.
  • Eet gezond, varieer, luister naar je lichaam in wat jij nodig hebt.
  • Waak erover dat je voldoende slaap krijgt, dat de avond ontspannen kan zijn, om zo de dag los te laten.
  • Koester jezelf en laat je koesteren en liefhebben, beminnen en genieten van wat jij mag ontvangen en schenken aan vriendschap en liefde.
  • Wees je bewust van de kracht van het zonlicht, ga naar buiten, wandelen, beweeg, of ga sporten. Natuurlijk zonlicht helpt de disfunctie van de bijnieren te herstellen, zolang je niet extreem veel in de zon gaat zitten. Vitamine D kan door het zonlicht worden gestimuleerd.
  • Gun jezelf de empowering van vrouwen, ontmoet elkaar in een vrouwencirkel, ervaar en voel de kracht van het samen delen en uitwisselen. Zo weet je je gedragen vanuit verbonden-zijn.
  • Laat je bij klachten vanuit een natuurlijke geneeswijze begeleiden en coachen. Fytotherapie, andere holistische geneeswijzen en klassieke homeopathie kunnen weer balans brengen. In de klassieke homeopathie heeft elke vrouw in de menopauze haar eigen unieke verhaal. De aanleiding tot klachten is steeds weer persoonlijk. Een homeopathische remedie om de balans te herstellen blijft dus altijd vrouw-persoonlijk-gebonden.
  • Voeding en de menopauze: zijn er producten die jou opvliegers en slapeloosheid aanwakkeren? Zoals, wijn, koffie, thee, geraffineerde suikers, meelproducten. Je voeding bijstellen met gezonde heerlijke vega en vegan of rawprodukten is vaak een wijze beslissing.
  • Aandacht voor jouw huid en haren en algemene lichaamsverzorging. Stimuleer regeneratie met natuurlijke, duurzame, biologische, opbouwende en heerlijke produkten, zoals van Dr Hauschka en Weleda.
  • Aandacht voor de plantaardige oestrogenen, de fyto-oestrogenen. Van nature komen deze in veel planten voor, zo’n 330 ! De plantaardige oestrogenen vindt je in: cashewnoten, amandelen pistachenoten en walnoten, lijnzaad en sesamzaad, zemelen en havermout, mais, appels, sojabonen en tarwe, broccoli, miso, tempé en tofu. Vervolgens ook in volkorenbrood, paprika, selderij, kikkererwten, groene en bruine bonen. De plantaardige oestrogenen kunnen als een natuurlijke aanvulling in de voeding een grote hulp zijn als de productievermindering van het oestrogeen klachten gaat geven. Niet alle vrouwen krijgen opvliegers van een te laag oestrogeengehalte. Een te snelwerkende schildklier, een diabetes of een stil alcoholgebruik kan hier ook een grote rol in spelen.
  • Aandacht om op een natuurlijke wijze het progesteron te verhogen. Vit C in voeding en suppletie. Gedurende een half jaar de vitamine C nemen , 1 gram per dag. Wil je het via voeding, fruit en groente tot je nemen, dan heb je 17 sinaasappels van 120 gram per dag op te eten. Een tekort aan magnesium en een te lage progesteronspiegel gaan vaak samen. Voeding rijk aan magnesium : volkoren granen, pompoen, pompoenzaden, zwarte bonen en spinazie.
  • Aandacht om op een natuurlijke wijze het testosteron te verhogen. Het mannelijk geslachtshormoon testosteron wordt aangemaakt in de testikels en bijnieren (en bij vrouwen in lagere concentraties in de eierstokken en bijnieren). Bij mannen worden vanaf de puberteit in de zaadkanaaltjes van de testes continu zaadcellen gevormd. Tussen de zaadkanaaltjes liggen groepjes endocriene cellen, die het hormoon testosteron produceren. Testosteron bevordert de aanmaak van zaadcellen in de testes en bevordert de ontwikkeling van de mannelijke secundaire geslachtskenmerken (ontwikkeling van beharing en het groeien van het kraakbeen van het strottenhoofd, waardoor de stembanden langer worden en de stem lager). Dit hormoon stimuleert de algehele spierontwikkeling en de spieropbouw. Het stimuleert ook vetverbranding, door de toename van spiermassa is namelijk meer vetafbraak mogelijk. Ook geeft dit hormoon daadkracht in stresssituaties. Het verbetert je humeur en vergroot je libido. Testosteron stimuleert ook een gezonde hartfunctie.
  • Zink. Het verhogen van je testosteronspiegel op een natuurlijke manier. Eet voeding rijk aan zink zoals hennepzaden, pompoenpitten, kiemen en noten.
  • Verzadigde vetten. Te weinig verzadigde vetten en omega 9 eten heeft een negatieve invloed op het testosterongehalte in het lichaam. Dit vind je in roomboter en eieren.
  • Vitamine D. Vitamine D maakt je lichaam aan onder invloed van zonlicht en is een belangrijke vitamine voor onze gezondheid. Het heeft een positief effect op de gezondheid van onze botten, onze levenskracht, humeur en nog vele andere lichaamsfuncties. In wetenschappelijke onderzoeken wordt vitamine D in verband gebracht met een langere levensduur en de productie van testosteron bij mannen.
  • Krachttraining. De beste manier om je testosteron te verhogen is maximaal een uur per keer te trainen met zware gewichten. Neem daarbij in ieder geval de grote spiergroepen mee. Train niet te veel, elke dag bewegen is goed, maar met te intensief trainen bereik je, dat wat je juist niet wilt: een lagere testosteronproductie.
  • De traditionele Chinese geneeswijze, begeleiding met kruiden geeft ook prachtige resultaten en herstel van balans in de menopauzeklachten en de uitputting van de bijnieren.
  • Support jezelf door tijd te nemen om te relaxen, mediteren, visualiseren met muziek en yoga.
  • Ga steeds te rade bij jouw innerlijke Raadgeefster, wat heb jij nodig, hoe wil je dit voor jezelf bewerkstelligen en laat je positief en liefdevol door andere vrouwen dragen.

Websites

www.unieketen.nl

www.weleda.nl

www.dr.hauschka.com

www.oreade.com

www.klassieke-homeopathie-lia-opstaldees.nl