De natuurlijke menstruatie

In vroeger tijden wisten de vrouwen meer dan vandaag, hoe je natuurlijk mee kan bewegen in het ritme van je eigen menstruatiecyclus. Van moeder op dochter werd doorgegeven hoe je je kunt richten op het ritme van de seizoenen en van de maan. Leven met je eigen natuurlijke ritme en je menstruatie wil zeggen, dat je meebeweegt in je eigen unieke hormonale cyclus.
Door de eigenheid van jouw hormoonhuishouding te leren kennen en te begrijpen, genereer je kracht en regelmaat in jouw persoonlijke leven, je werk, en je sociale leven. Door deze verbinding te maken met jezelf activeer je enorme krachten. De kracht van menstrueren, van vruchtbaarheid, van een zwangerschap, een geboorte, de tijd van de borstvoeding en de menopauze zijn onze vrouwelijke KRACHTBRONNEN. Door meer en meer je eigen menstruatiecyclus te leren kennen en begrijpen, kom je tot verdieping van wie je wezenlijk bent. De menstruatiecyclus is een unieke kans om balans aan te brengen in activiteit en ontspanning.

Welke cyclus en wanneer?

In het leven op Moeder Aarde verlopen cycli soms samen en soms na elkaar.
Een verbondenheid is er altijd, alhoewel wij als vrouwen en mannen nog meer van die verbondenheid hebben te ontdekken. Welke cyclus of cycli zijn voor jou belangrijk om je nog meer met jouw diepste verlangen te verbinden?
Ik wil je graag informeren over verschillende cycli om tot een beter begrip te komen. Het ritme van de seizoenen is een belangrijk fenomeen.

De wintertijd is de tijd van bezinnen, rust en voorbereiding. In deze periode is inspiratie belangrijk, want dat kun je omzetten in een “zaaiplan”. Wat zijn jouw doelen en wensen voor het volgende jaar? Wat zijn jouw acties om dit te bereiken?

De lente is de tijd om jouw “zaaiplan” op te starten en vorm te geven. Een initiatie van wat jouw wensen en plannen zijn.

De zomertijd is een tijd om alles te laten groeien en hiervoor de juiste omstandigheden te creëren.

De herfst is een periode van oogsten. Je bekijkt wat jouw “zaaiplan” ( jouw groei en bloei) jou hebben gebracht. Ook is deze tijd een periode van loslaten, zoals in de natuur alle bladeren uiteindelijk worden losgelaten. Welke issues wil jij loslaten? Welke issues hebben jou nog wat te brengen en nodigen jou uit deze mee te nemen naar een volgend jaar? De ritmes van de seizoenen vertellen ons veel over de vrouwelijke en mannelijke energie.

De herfst- en wintertijd laat ons de vrouwelijke energie zien, die meer naar binnen is gericht. Het is de tijd dat we in onze huizen zijn en ons innerlijk en gevoel nog meer kunnen ontdekken. Het is de tijd van afsluiten, loslaten, evalueren en rust inbouwen en dan de nieuwe plannen overdenken en voorbereiden.
De lente-en zomertijd is de tijd van expressie en naar buiten gericht zijn. Dit zijn de seizoenen met meer mannelijke energie. Nu geef je vorm en daadkracht aan wat jij met de wereld wilt delen.
Het ritme van de seizoenen is een ritme wat alles omvattend is.

Het ritme van de maan

De maancyclus en jouw menstruatie kunnen synchroon lopen. Vaker is het zo dat een menstruatiecyclus meer of minder dagen heeft dan de maancyclus. Hoe verbonden ben jij met jouw eigen oervrouw-cyclus? Oervrouw wil zeggen, dat je jouw menstruatie begrijpt en ervaren kan als een natuurlijke en positieve tijd.
Voor veel vrouwen kan de menstruatiecyclus velerlei klachten geven. Hoe je hier mee om kunt gaan en er positief aan kunt werken, laat ik verderop de revue passeren.
De maancyclus kan net zoals het ritme van de seizoenen een hulp zijn in hoe om te gaan met jouw menstruatie. De cyclus van de maan geeft jou de kans om te schonen, te elimineren wat niet meer bij jou past en jouw eigen blokkades op te ruimen. De menstruatie geeft jou uitdaging en kans elke maand opnieuw verder te werken aan je zelf.

De fasen van de maan

Het begin is de Donkere of Nieuwe Maan. De maan is dan niet zichtbaar.
Sommige vrouwen ervaren dan een energiedip. Na de Donkere Maan is er groei. Vrouwen voelen hun energie bruisen en toenemen. Inspiratie geeft je vleugels. Deze periode kan duren tot aan de Volle Maan. De Volle Maan is de tijd van creatie, het hoogste punt van jouw oervrouw-cyclus. Na de Volle Maan gaat zij weer afnemen, om uiteindelijk over te gaan in de Donkere Maan.

Jouw menstruatie is jouw oer-ritme

De brug tussen de cyclus van de seizoenen en de maancyclus is jouw eigen menstruatiecyclus. Door deze bewust te ervaren, mee te bewegen en je er echt mee te verbinden, kun je het meest unieke uit je zelf halen. Het geeft een positieve energie aan deze hele periode.
De menstruatiecyclus heeft vier fasen.

  1. De pré-ovulatie fase
  2. De ovulatie fase
  3. De premenstruele fase
  4. De menstruatie fase

Door ze beter te leren kennen kun jij plannen en uitvoeren wat voor jou passend is qua energieniveau. In de eerste fase of pré-ovulatie fase zet je je intenties en plannen helder neer. De tweede of ovulatie fase is het moment van creatie.

De derde of premenstruele fase is de tijd van vervolmaken en afmaken.

De vierde fase of de menstruatie fase is een tijd voor rust en afstemming op je intuïtie. Deze tijd van rust en afstemming serieus nemen is heel belangrijk, om zo je zelf de kans te geven mee te gaan in het natuurlijke ritme van Moeder Natuur. Het ritme van onze maatschappij is namelijk een ander ritme.

Onze 24-uurs-economie heeft geen plaats voor vrouwen die willen menstrueren op een natuurlijke wijze!

In de pré-ovulatie fase en de ovulatie fase kun je meer mannelijke energie ervaren. Daar ben je meer in actie en gericht op de buitenwereld. Deze fasen komen overeen met de lente en de zomer.
In de prémenstruele fase en de menstruatie fase kun je meer vrouwelijke energie gaan ervaren. Dit is de tijd van omhulling, rust en bezinning.

Als je op deze manier de fasen nog meer kan begrijpen, geeft dat meer duidelijkheid. Gericht zijn op de buitenwereld, zoals vergaderen, doceren tijdens een seminar, presentaties in welke vorm dan ook passen in de eerste twee fasen.

De laatste twee fasen brengen jouw innerlijke kwaliteiten meer naar voren.
Waar heb jij wellicht nog iets meer rust nodig! Elke vrouw heeft haar eigen energiepatroon, dus kan jij een bepaalde fase weer anders beleven dan je moeder, zus of vriendin. Je kan beter in je eigen energie en kracht blijven door de relatie tussen jouw menstruatie en de maancyclus verder te onderzoeken en te ontdekken. In je agenda of een speciaal notebook kun je je eigen energiepatroon en ervaringen in elke van de vier fasen opschrijven. Als je vanuit je eigen observaties meer duidelijkheid krijgt, kun je dit goed gebruiken om je eigen agenda anders te plannen.

Op die manier neem jij de regie en niet de 24uurs-economie. Bijvoorbeeld als je de week voor de Volle Maan of ovulatie fase meer energie en inspiratie hebt, dan kun je extra werk doen voor de week, waarin je minder energie hebt. Onze vrouwelijke energie heeft een grote meerwaarde in de menstruatie. Het is de kracht van ontvangen en koesteren. De menstruatie is eigenlijk een geschenk van Moeder Natuur om ons maandelijks te ontdoen van allerlei afvalstoffen: fysiek, energetisch, emotioneel en spiritueel.
Bij een natuurlijke menstruatie (dus niet bij een pilbloeding) krijgen wij vrouwen de kans om verbinding te maken met de natuur en de balans tussen het vrouwelijke en mannelijke (daar waar nodig) te herstellen. Door ons vloeien te waarderen, het er te laten zijn en onze menstruatie niet te onderdrukken door kunstmatige hormoonwerking, helen we ons zelf steeds weer door pure empowering.

MAAR…………., wat als jouw cyclus, jouw oer-ritme klachten geeft? Daarom wil ik ook het volgende met je delen. MENSTRUEREN is luisteren naar, aandacht hebben voor en LIEFDE schenken aan je mooie ZELF.

Dus tien TIPS en TOPS!

  • Koester jezelf tijdens je menstruatie
    Volg je intuïtie daar waar mogelijk, in studie, school, werksituatie door datgene te doen wat dan echt even nodig is. Extra rust met thee op de bank onder een warme plaid. Extra warme douche, (voeten) bad met lavendel of granaatappeldouche/crème van Weleda. www.weleda.nl
    Extra stiltetijd voor jezelf, regel het met je partner, benoem het naar je schatten van kinderen en delegeer! Studiebollen, stel even voor een uurtje je drukke rooster bij! Want rust brengt je meer dan door te “struggelen”.
  • Rust, de warme deken
    Neem je rust in werk, studie, school en sociaal. Ga bewuster om met afspraken maken rondom de menstruatie. Ga vroeger naar bed of slaap daar waar mogelijk wat langer uit.
  • Vrouwenthee en kleine hapjes
    Een heerlijke thee maak je van kruizemunt, vrouwenmantel, goudsbloem, marjolein, kwassiehout en rozenblad met wat agave of honing er in. Deze thee kan helpen bij het reguleren van pijnlijke krampen en werkt ontspannend. Brandnetelthee is zuiverend en helpt in het proces van ontgiften. Als je gaat menstrueren, geef dan nog wat extra aandacht aan je voeding. Eet liever een aantal keren een kleine maaltijd dan drie te grote. Gebruik wat extra groente en fruit, zaden en noten. Soms kunnen in deze tijd de dierlijke eiwitten als belastend worden ervaren. Plantaardige eiwitten ondersteunen ook het ontgiften. Het kan heerlijk zijn om even veganistisch te eten. Heerlijke gerechten vind je o.a. op www.unieketen.nl
  • Sporten
    Fysieke uitdaging is prima. Echter geef je lichaam adempauze in je wekelijkse sportactiviteiten als je aan het menstrueren bent. Wees mild voor je zelf en pas de frequentie en intensiteit in die dagen aan. Vermijd te heftige bewegingen en inspanningen zoals grit, bodyattack en extreem lang joggen.
  • Relax and enjoy
    Tijdens je menstruatie is een kwartiertje rust per dag geen luxe. Jouw lichaam verzet een groot werk, zowel in de hormoonhuishouding als in de lever- en nierfunctie. De lever is een belangrijk orgaan voor de ontgifting.
    Luister goed naar wat je lichaam nodig heeft. Laat je masseren door je partner, vriendin, moeder of dochter. De heerlijke oliën van dr.Hauschka en Weleda zijn een weldaad voor je rug, buikgebied of voeten. Aanraders van Weleda zijn de lavendel, duindoorn en granaatappelolie. www.weleda.nl dr. Hauschka heeft bodyoliën met lavendel, rozen, amandel & sint janskruid. www.dr.hauschka.com
  • De tampon & maandverband
    Sommige vrouwen gaan voor maandverband. Anderen hebben liever tampons. Hoe dan ook, het is heel persoonlijk. Kies waar jij je het fijnste bij voelt. Kies voor je lichaam het beste maandverband of tampons (bij voorkeur van biologische kwaliteit). Deze producten zijn (in tegenstelling tot gangbare) vrij van pesticiden en chloorverbindingen. Er is ook geen plastic in verwerkt. Het broei effect van plastic kan aanleiding geven tot schimmelinfecties. Doordat in het gangbare katoen pesticiden, chloorverbindingen en chemische geurversterkers zijn verwerkt, kan dit klachten geven. Vooral pijnlijke krampen, te veel bloedverlies en verklevingen van het baarmoederslijmvlies, darmen, eierstokken en buikvlies. Heftige pijnen met uitstralingen zijn soms het gevolg. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat ook vruchtbaarheidsproblematiek ontstaat door inwerking van deze stoffen.
    Als je geen tampons kan verdragen kun je ook kiezen voor de femme- of ladycup. Dit kuipje vangt je menstruatiebloed op i.p.v. te absorberen, zoals de tampon doet. Kies voor een menstruatiekuipje, dat BPA-, Ftaten-  en latexvrij. www.greenjump.nl
    Een andere mogelijkheid is bio uitwasbaar maandverband of bio maandverband, tampons en inlegkruisjes te koop in bijna alle bio winkels, zoals de Ekoplaza en Estafette. www.natracare.com
  • Bodyreis
    Verwen je ademhaling en je spieren door te relaxen met rustige muziek. Ga liggen of zitten in een favoriete houding. Dit kan wonderen doen in 15 minuten. www.oreade.com
  • Yoga en menstruatie
    Over yoga en de menstruatie valt veel te vertellen, omdat yoga volledig aansluit bij de natuurlijke flow van de vrouw. Yoga is het Sanskriet of oud Indiaas voor VERBINDEN. Lichaam en geest verbinden door de ADEMHALING. In de yoga is de ademhaling de belangrijkste schakel tussen geest en lichaam. De oefeningen zijn een onderdeel van de yoga en hebben als intentie meer harmonie en geluk te bewerkstelligen, ook als je aan het menstrueren bent! Echter hebben sommige vrouwen toch klachten. Het is belangrijk om het proces van reiniging niet te verstoren, niet te forceren, maar ontspanning te zoeken. Yoga kan hierin een hulp zijn, mits je goed blijft luisteren naar je lichaam. Welke houdingen zijn fijn en welke niet? De omgekeerde houdingen en torso-oefeningen kunnen te intensief zijn. Voel in deze periode jouw eigen mogelijkheden en respecteer die, want yoga moet jou juist ondersteunen i.p.v. belasten. De totale yoga-ademhaling met diepe in-en uitademingen geeft intense ontspanning. De meditatieoefeningen helpen je om in rust en ontspanning te komen.
  • De spiegel
    De menstruatie en eventuele klachten kunnen jou iets vertellen over jezelf. Elke maand opnieuw kun je je meer verbinden met dit vrouwelijke gebeuren, vanuit een positieve houding en liefde voor jezelf.
  • De menstruatie en homeopathie
    Vrouwen met PMS en menstruatieklachten vinden steeds meer hun weg naar de homeopathie als een zelf genezende oplossing voor pijn en andere klachten, die zij ondervinden voor en tijdens hun menstruatie.
    In het consult wisselen we uit over wat de menstruatie voor jou betekent.
    De klachten die wellicht een impact hebben op jouw leven en jouw hormoonhuishouding. Waarom heb jij deze pijnklachten, de irritaties of stemmingswisselingen voor of tijdens je menstruatie? Hoe was dit voor jouw oma, moeder of zus en hebben/hadden zij dezelfde klachten?
    Vanuit een holistische benadering zal ik een homeopathisch voorschrift doen. Niet alleen het remedievoorschrift is belangrijk. Ook jouw eigen inzicht, bewustwording en verbinding met je zelf is van grote waarde als het gaat over menstruatieklachten.
    Als autonoom klassiek homeopate, al vele jaren werkend met vrouwen in het gebied van menstruatie, zwangerschap, geboorte en menopauze, geef ik met veel passie deze vorm van begeleiding. Mijn doel is om de harmonie en balans tijdens deze vrouwen-dagen te stimuleren.